beeldvisie SDF

De 10 beste praktijktips voor nieuwe leidinggevenden

Maak een ijzersterke start als nieuwe manager

gefrustreerde manager - De 10 beste praktijktips voor nieuwe leidinggevendenLeiding geven aan een nieuw team, of starten als leidinggevende is niet altijd makkelijk. De eerste indruk telt. Soms blijkt al snel dat je organisatie het niet zo goed voor elkaar heeft als leek tijdens het solliciteren. Deze 10 beste praktijktips voor nieuwe leidinggevenden komen altijd van pas.

Net als de schoolmeester die de eerste weken de sfeer voor het hele schooljaar neerzet, bepaal je in de eerste 100 dagen hoe je samenwerking wordt. Met deze tips creëer je de optimale omstandigheden voor de rest van je leiderschap aan dit team.

Het goede nieuws is, je kan bij elke baan en team opnieuw beginnen.

Van juli 2021 tot mei 2022 mocht ik de 53 bevlogen en deskundige medewerkers van Sociaal Domein Fryslan ‘managen’ ;-). En ja, dat is veel en de drie inhoudelijke coördinatoren hebben me dus ook goed bijgestaan. De wederzijdse dankbaarheid die naar voren kwam in de afsluitende gesprekken is hartverwarmend.

Terugkijkend heb ik 10 sleutels tot succes geïdentificeerd. Deze deel ik graag met jou.

Als InterimManager heb ik de afgelopen jaar in 10 maanden belangrijke lessen over verbinding, gehoord worden en contact maken mogen delen. Ik ben van eigenaarschap. Zien wat wel kan, invloed pakken waar het kan. In bijna alle organisaties is wel een aantal zaken niet orde en een aantal prima voor elkaar. Los van je omstandigheden, of de plek waar je aan de slag gaat als nieuwe leidinggevende kun je onderstaande 10 dingen doen om binnen 3 maanden een super start te maken.

stevige verbinding op het werk - De 10 beste praktijktips voor nieuwe leidinggevendenDit zijn de 10 beste

praktijktips

voor een goede start:

                1. Kennismaken
                2. Uitje regelen
                3. Zie wie er mist
                4. Verwelkomen en uitzwaaien
                5. Vraag input
                6. Vlootschouw
                7. Taakhelderheid
                8. Kwaliteit van gesprekken
                9. Heldere visie
                10. Vieren

Kennismaken

# 1. Maak kennis met iedereen persoonlijk en vraag naar drijfveren. Help hen zich te herinneren wat de begin energie van deze baan of zelfs roeping was. Het bouwt en herstelt verbindingen in de onderstroom. Bevraag de behoefte, wat wil je vooral wel of juist niet – wat heb je nodig om te floreren. kennismaken, verwelkomen en uitzwaaien - De 10 beste praktijktips voor nieuwe leidinggevenden

Teamuitje

# 2. Organiseer een teamuitje of teambuilding event, na corona behoefte elkaar te zien. Ookal blijven we deels ( graag) thuiswerken, contact maken we makkelijker fysiek. Wij gingen bijvoorbeeld Highland games doen, elkaar complimenten geven et behulp van kwaliteiten kaarten, pitch en putt en een bruisgesprek voeren in speeddate rondes. Gedeelde herinneringen aan plezier maken, vergroot de mogelijkheid elkaar te vinden en helpen in het werk.

Zie wie er mist

# 3. Zorg voor afwezigen houd ze betrokken, geïnformeerd wederzijds. Zieken, project, verlies of geboorte wat de reden van afwezigheid ook is. Te weten dat iedereen erbij hoort is ook voor de aanwezigen essentieel. Dat behoudt de verbindingskracht van samen.

Verwelkomen en uitzwaaien

# 4. Onboaring en afscheid. Zorg dat mensen goed starten, bloemetje, inwerken en opvang – vraag ze in de eerste maand wat opvalt, super waardevolle inzichten in wat er bijzonder goed is en beter kan. En zorg voor een goed vertrek –  met aandacht bedanken voor de geleverde kwaliteit en inzet.

Vraag input

# 5. Laat de omgeving input geven. Voer nieuwsgierige gesprekken met stakeholders – bekende en nieuwe. Laat medewerkers 360 graden feedback vragen – free format aan minimaal 2 maximaal 5 personen binnen of buiten de organisatie waar ze regelmatig mee samenwerken. de uitnodiging was specifiek om complimenten, kwaliteiten en waardering op te halen en geen kritiek of verbeterpunten. Waarderend reflecteren op je bijdrage vanuit het principe niet je zwakheden fixen maar focus op je strengths (Gallup). Analyseer daarnaast het website bezoek en bevraag waarover gebeld wordt.

taak helderheid bij overweldiging -De 10 beste praktijktips voor nieuwe leidinggevendenVlootschouw

# 6. Doe een vlootschouw – stel vast wie precies goed op zijn plek zit, wie nog meer kan, wie past nog niet op de taak en onderneem actie om te binden, boeien en laten opbloeien. Begrenzen past daar soms ook bij. Strategisch personeelsplan (SPP) is een mooi hulpmiddel hiervoor.

Taakhelderheid

# 7. Leg samen vast waar je van bent, wat we bijdragen en hoe we daar in de komende tijd (bijv in een jaarplan) kunnen groeien. Is er een Rasci, procesbeschrijving met taken en verantwoordelijkheden, opdrachtbrief, wettelijk kader. Stel samen doelen vast en sta stil bij de voortgang. Faciliteer of motiveer waar nodig. Als nieuwe leidinggevende heb je juist ruimte om vragen te stellen waarom het is zoals het is en of het nog werkt.

Goede gesprekken

# 8. Voer kwalitatief goede HR gesprekken – cyclus van plannen, voortgang en waarderen is een goed hulpmiddel om de match te maken tussen de kwaliteiten (competentie) , motivatie (intentie) en de taak (functieprofiel) en organisatie doelen (jaarplan). De feedback van tip #5 kan daarbij helpen. Plan het tijdig in, vraag mensen het zelf te voor te bereiden en zorgt dat de afspraak altijd doorgaat. Als jij het niet belangrijk maakt, is het dat ook niet. Kies zelf de juiste formulering in de vastlegging op voor jou cruciale punten en laat de medewerker zelf een concept verslag maken.

Heldere visie

# 9. Maak de visie visueel. Vaak is die er wel, maar niet expliciet gemaakt. Beter dan een lange zin, kies een paar kernwoorden of nog sterker een beeld. Door het vorm te geven in een praatplaat of infografic wordt het gesprek erover gevoerd ontstaan er gedeelde beelden en wordt de richting helder. Vertel het verhaal en hang het zichtbaar als koers kompas in de ruimte waar gewerkt wordt.

vieren van succes en helderheid van visie - De 10 beste praktijktips voor nieuwe leidinggevendenVieren

# 10. Vier successen, grijp elke reden voor verbinding, een feestje aan. Zie wat goed gaat, aandacht doet het goede groeien. Geef individuele complimenten en spreek de kwaliteiten die je ziet uit. De laatste van ‘de 10 beste praktijktips voor nieuwe leidinggevenden’ is de leukste en niet voor niks – van vieren wordt iedereen blij.

 

Toen ik deze tips op Social Media deelde, kreeg ik nog een paar mooie aanvullingen die ik graag onderschrijf:

  • Zorg dat de aandacht hiervoor bewaakt worden, vraag iemand je scherp te houden, vanuit het team of een accountability partner.
  • Een Agile mindset; denken in processen met methodes als Lean of Agile – meetbaar in kleine stappen verbeteren, knelpunten herkennen en de werkwijze optimaliseren zodra het kan.
  • En ik kreeg een mooi compliment “het gaat in deze aanpak steeds om gezien worden en verbinding aanbrengen” – een werkwijze waar ik me in herken.

Nu ben ik benieuwd.

Welke tip neem jij ter harte of heb je nog een aanvulling op deze tips? 

Wat vind jij van de 10 beste praktijktips voor nieuwe leidinggevenden

Ik geloof in het principe van “Vrij Geven” en om deze intentie kracht bij te zetten, heb ik voor iedereen die een antwoord geeft op de bovenstaande vraag, tijd om eens persoonlijk te sparren over leiderschap.

Persoonlijke tips? Als manager krijg je het team dat je nodig hebt, voor jouw groei. En het team krijgt de manager die ze verdienen, om verder te ontwikkelen. Loopt het niet optimaal, vraag dan een uurtje spiegelen aan. Ik zie snel waar het knelt en help je graag verder.

Verdiep je contact

Warme groet,

Ingrid

profiel foto ingrid